Wat is een PTR of pointer-record?

Een PTR-record (of Pointer Record) staat ook bekend als een ‘reverse record’. Een PTR-record koppelt een IP-adres aan een hostnaam inplaats van een hostnaam aan een IP-adres zoals met een A-record.

Als je een (eigen) mailserver hebt, dan is het verstandig ook een PTR-record aanmaken. Een PTR-record zet een IP-adres om in een hostnaam. Waar zou dat goed voor zijn? Mailservers controleren (soms) of de verzendende server van een e-mailbericht zich wellicht als een andere server voordoet dan deze daadwerkelijk is. Door de aanwezigheid van een PTR-record kan de ontvangende server controleren of de verzendende server bijvoorbeeld inderdaad mail.qdc.nl is:

166.227.79.212.in-addr.arpa 86400 IN PTR mail.qdc.nl

Het IP-adres wordt omgezet in een hostnaam. De mailserver groet elke server met EHLO (of HELO) mail.qdc.nl. Wanneer de ontvangende mailserver controleert op een PTR-record, vraagt deze het IP-adres van de hostnaam op, controleert of deze overeenkomt met het IP-adres waarmee de verbinding is gemaakt en doet daarna een reverse lookup op het IP-adres om te kijken of ook daar de hostnaam weer terugkomt. Is dit niet het geval, dan zal het e-mailbericht geweigerd worden.

Een PTR-record moet je aanvragen bij de provider en eigenaar van het IP-adres (want deze is verantwoordelijk voor de reverse lookup zone). Dit is enkel mogelijk als je een vast IP-adres hebt. Je kan geen PTR-record aanmaken bij een DNS provider.

Het aanmaken van een PTR-record is toegankelijk gemaakt in de DNS omgeving, enkel wordt dit niet ondersteund doordat QDC geen eigenaar is van de IP adressen.

Dit artikel is geplaatst in DNSadmin en getagged als , , , . Sla de permalink op als bladwijzer.