Wat gebeurt er als ik over mijn datalimiet heen ga?

Bij uw eerste overschrijding van uw datalimiet zullen wij in de meeste gevallen niet direct actie ondernemen, omdat dit een incidentele piek kan zijn. Wel kunnen wij contact met u opnemen om te kijken of dit inderdaad om een eenmalige piek gaat of dat u behoefte heeft aan een upgrade van uw account. Bij herhaaldelijke overschrijding van uw datalimiet zult u moeten upgraden naar een groter pakket of achteraf een meerprijs moeten betalen. Uiteraard proberen wij dit altijd in samenspraak met onze klanten te doen.

Dataverkeer

Hoewel dataverkeer niet langer actief gemonitord wordt (er zit eigenlijk geen echt limiet meer op onze pakketten), kan het toch voorkomen dat wij merken dat uw pakket excessief gebruik maakt van dataverkeer. Zoals hierboven aangegeven kunnen wij dan met onze klanten gaan nadenken over mogelijke oplossingen.

Dataverkeer wordt gegenereerd door het uploaden van bestanden naar de server (bijvoorbeeld vanaf een FTP-programma). Maar ook bezoekers van uw webpagina zorgen voor een toename van het dataverkeer, doordat zij de webpagina’s bekijken. Hiervoor dienen de opgevraagde webpagina’s namelijk gedownload te worden, om deze te kunnen tonen in een webbrowser (zoals bijvoorbeeld Chrome, Mozilla, Opera of Microsoft Edge).

Om zelf het dataverkeer in de hand te houden, staan hieronder een aantal tips:

  • Gebruik thumbnails (miniaturen van afbeeldingen) zodat niet elke bezoeker automatisch de grote afbeeldingen hoeft te downloaden.
  • Zet (grote) video en muziek bestanden bij voorkeur niet op uw eigen website. Voorkom ook het gebruik van hele grote afbeeldingen of grote hoeveelheden aan afbeeldingen en foto’s. Als alternatief kan er gebruik gemaakt worden van diverse gratis diensten (zoals bijvoorbeeld Youtube, Soundcloud of Pinterest) en link daar vervolgens naar toe.
  • Blokkeer webcrawlers die voor overdreven veel dataverkeer zorgen. Dit kunnen ook ongewenste zoekmachine’s zijn.

Data opslag

U kunt zelf zorgen voor een lagere data opslag, door ongebruikte bestanden van de server te verwijderen (met bijvoorbeeld FTP). Ook onbelangrijke e-mailberichten kunt u verwijderen (vergeet niet ook de verzonden items en de prullenbak van uw e-mailadres te legen). Geef dit ook door aan eventuele andere gebruikers.

Let op: Als u gedurende een aantal dagen over uw dataopslag limiet heen zit, dan kan het zijn dat de hosting geblokkeerd wordt voor het toevoegen van nieuwe bestanden en nieuwe e-mailberichten. U ontvangt vanaf ongeveer 80% van uw opslaglimiet waarschuwingen, dat u uw opslaglimiet bijna overschrijdt. Zo kunt u tijdig ruimte vrij maken door onbelangrijke e-mailberichten (en eventueel bestanden van uw website) te verwijderen; of om uw pakket te upgraden naar een groter pakket. Wacht hier echter niet te lang mee, om ervoor te zorgen dat u geen e-mailberichten misloopt.

Dit artikel is geplaatst in Hosting en getagged als , , , , . Sla de permalink op als bladwijzer.