Als ik een domeinnaam registreer, hoe lang duurt het dan voor deze bereikbaar wordt?

Afhankelijk van bij welke registry een domeinnaam wordt geregistreerd, kan dit tot 24 uur duren. Dit heeft te maken met het activeren van de domeinnaam in de zone-database wat niet bij elke registry ‘realtime’ gebeurt. In de praktijk is een domeinnaam echter vaak binnen een uur al bereikbaar.

Domein activeren

Voor sommige extensies, dient het e-mailadres van de opgegeven domeinnaamhouder geverifieerd te zijn. Indien er geen verificatie is gekomen op een verificatie verzoek, dan zal de domeinnaam inactief vastgelegd worden. Hierdoor zal de domeinnaam niet werken, totdat het e-mailadres is geverifieerd – of totdat er een ander e-mailadres aan de domeinnaamhouder is gekoppeld, welke wel is geverifieerd.

De activatie geldt voor de volgende domeinnamen: .com, .net,.org, .info, .biz, .name & (bijna) alle generieke domeinextensies. Zie ook dit artikel voor meer informatie.

Verificatie in de praktijk

Op het moment dat er een domeinnaam bij QDC wordt ondergebracht (nieuwe registratie of verhuizing) van een van de bovengenoemde domeinnamen, wordt er gekeken of het opgegeven e-mailadres van de domeinnaamhouder al eerder is geverifieerd (bijvoorbeeld bij een eerdere registratie; of bij een handmatige verificatie). Wanneer een e-mailadres al bekend is, dan wordt de domeinnaam direct actief in gebruik genomen.

Is het e-mailadres echter nog niet bekend (nog niet geverifieerd), dan wordt er vanaf de registry een e-mailbericht gestuurd aan het e-mailadres van de opgegeven domeinnaamhouder. Dit e-mailbericht heeft wel QDC als afzender, om de ontvanger niet in verwarring te brengen, maar wordt niet door QDC verstuurd. In dit e-mailbericht staat een link, waarop geklikt kan worden om het e-mailadres te verifiëren.

Nadat de verificatie is gelukt, kan het tot 24 uur duren voordat de domeinnaam als actief wordt aangemerkt op het internet. Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is het ook mogelijk om uw e-mailadres(sen) vooraf te laten verifiëren. Stuur hiervoor een verzoek aan onze Support Afdeling (support@qdc.nl). Wij laten dan een verificatie e-mail versturen, zodat uw e-mailadres al van te voren bekend en geverifieerd is.

Verificatie in combinatie met een houderwijziging

Wanneer de domeinnaamhouder van een bestaande domeinnaam aangepast dient te worden, voor een van de bovengenoemde extensies, dan gelden dezelfde verificatie vereiste als bij een nieuwe registratie of een verhuizing. Ook dan is ons advies, om uw (nieuwe) e-mailadres vooraf te laten verifiëren, zodat uw domeinnaam niet achteraf op inactief wordt gezet.

Dit artikel is geplaatst in Domeinen en getagged als , , , . Sla de permalink op als bladwijzer.