Het forwarden (doorsturen) van e-mailberichten

Uw hostingpakket bij QDC beschikt standaard over doorstuur functionaliteiten voor de e-mailafhandeling. In dit artikel wordt het doorsturen ofwel forwarden van e-mailberichten beschreven en uitgelegd hoe dit ingesteld kan worden.

Wanneer gebruikt u een forwarder

Het kan zijn dat het gewenst is om e-mailberichten verzonden aan een e-mailgebruiker door te sturen naar een andere, mogelijk externe, partij / e-mailaccount.

Er zijn verschillende manieren om een dergelijke doorstuur functies in te stellen. Zo kan er een  Forwarder worden ingesteld. Hiermee kunt u een niet – of wel bestaand e-mailadres ingeven, waarbij de e-mailberichten naar een ander intern of extern e-mailadres wordt doorgestuurd. Eventueel kunnen hier ook meerdere ontvangende e-mailadressen worden opgegeven. Het aantal forwarders voor een hostingpakket is standaard onbeperkt.

Beheer

Om een Forwarder in te stellen, dient u toegang te hebben tot de DirectAdmin omgeving, waarin uw hostingpakket beheerd kan worden. Weet u niet hoe u deze toegang kunt verkrijgen, bekijk dan dit artikel.

Als u zich bevindt op de hoofdpagina van DirectAdmin, vindt u onder de categorie E-mail Management de optie Forwarders. Wanneer deze optie wordt geselecteerd, dan wordt er een overzicht getoond van alle reeds ingestelde Forwarders op het betreffende hostingpakket. In dit overzicht kunnen de bestaande forwarders worden verwijderd of aangepast en kunnen er nieuwe forwarders aangemaakt worden. Er is géén mogelijkheid tot het gebruik van Catch-All, in verband met de spam-gevoeligheid hiervan.

Nieuwe Forwarder aanmaken

Om een nieuwe Forwarder aan te maken, kies voor Forwarders in het hoofdmenu van DirectAdmin. U ziet hier het overzicht van alle reeds aanwezige Forwarders. Kies vervolgens voor Create new E-mail Forwarder om een nieuwe aan te maken.

Forwarder Name: In dit veld kan het voorloop gedeelte opgeven worden van het gehele e-mailadres, waarvoor de Forwarder ingesteld dient te worden. Dit kan een bestaand of een niet bestaand e-mailadres zijn. Het betreft hier het gedeelte voor het apenstaartje (@ symbool).

Destination E-mail: In dit veld wordt het uiteindelijke ontvangende gewenste e-mailadres opgegeven. Dit dient een bestaand e-mailadres te zijn, anders zullen de doorgerstuurde e-mailberichten nergens aankomen. U kunt hier een intern (een e-mailadres met dezelfde domeinnaam) of extern e-mailadres (een e-mailadres met een andere domeinnaam, bijvoorbeeld @ziggo.nl of @live.com) gebruiken.
Eventueel kunnen er meerdere ontvangers opgeven worden, door deze te scheiden met een ” , ” (komma). Indien meerdere ontvangers zijn ingesteld, dan zal er een kopie worden verstuurd naar elke ontvanger.

Geavanceerde instellingen
Het gebruik van een forward kent twee extra opties, welke door geavanceerde gebruikers ingesteld kunnen worden. Deze forwards zorgen ervoor dat e-mailberichten automatisch verwijderd worden.
Optie 1 – :blackhole: – Indien deze waarde wordt opgegeven in de Destination Email (inclusief de twee dubbele punten), dan worden e-mailberichten gestuurd aan deze forwarder wel geaccepteerd door onze server, maar daarna automatisch verwijderd. Zo weet de afzender niet dat het verstuurde e-mailbericht is verwijderd.
Optie 2 – :fail: – Indien deze waarde wordt opgegeven in de Destination Email (inclusief de twee dubbele punten), dan worden e-mailberichten gestuurd aan deze forwarder niet geaccepteerd door onze server, en daarna automatisch verwijderd. In dit geval ontvangt de afzender een automatisch reply (ook wel een bounce of NDR / Non-Delivery Report genoemd) dat het verstuurde e-mailbericht is afgewezen.

Met de knop Create kunt u de instellingen opslaan.

Het verwijderen of aanpassen van een Forwarder

Wanneer u zich in het overzicht van de Forwarders bevind, dan kunnen de bestaande Forwarders worden verwijderd of aangepast. Zoek onder de optie Forwarder de betreffende Forwarder op, welke u wenst te verwijderen of aan te passen.

Verwijderen:
Forwarder: Gebruik het selectievakje onder Select achter de regel. Gebruik vervolgens de button Delete Selected om de Forwarder te verwijderen voor het geselecteerde e-mailadres. U kunt ook meerdere Forwarders tegelijk verwijderen, door er meerdere te selecteren met de selectievakjes.

Aanpassen:
Forwarder: Gebruik de link Modify (in de rij Modify) achter de Forwarder welke aangepast dient te worden. Hetzelfde scherm wat in dit artikel onder Nieuwe Forwarder aanmaken staat beschreven wordt nu weergegeven. U kunt de gewenste aanpassingen doorvoeren en de wijzigingen opslaan met de button Modify.

De Catch-All

Wij bieden de mogelijkheid tot het gebruik van Catch-All functionaliteiten op onze standaard web- en e-mailhosting pakketten. Gezien de steeds verder ontwikkelde anti-spam technieken en spam-gevoeligheid, evenals de visie tot een veiliger internet, adviseren wij deze functie niet te gebruiken. Deze functie is namelijk zeer gevoelig voor ongewenste e-mail (spam), doordat alle mogelijke combinaties voor het @-symbool geaccepteerd worden.

Wenst u de functie toch te gebruiken dan is deze terug te vinden onder Catch-All E-mail vanuit het hoofdmenu in DirectAdmin, onder E-mail Management.

De Catch-All vangt alle niet ingestelde e-mailcombinaties af. Hieronder vallen alle Forwards en E-mailaccounts. Bestaat een combinatie niet, dan wordt deze afgevangen door de Catch-All.

De bovenste optie van de Catch-All is Fail, welke standaard staat ingesteld. Wanneer er iemand een e-mailbericht verstuurd aan uw hostingpakket, maar het e-mailadres bestaat niet, dan wordt deze door de Catch-All niet geaccepteerd (Fail – de aankomst zal falen). De afzender zal hiervan een notificatie krijgen. Dit kan handig zijn, als de afzender een spelfout heeft gemaakt in het e-mailadres, zodat de afzender weet dat niemand het e-mailbericht heeft ontvangen.

De tweede optie van de Catch-All is Ignore (wat staat voor negeer). Deze werkt in principe hetzelfde als de Fail, alleen zal de afzender geen melding krijgen dat het e-mailbericht niet is aangekomen. Deze optie is minder gebruikelijk, wij adviseren ook om deze optie niet te gebruiken.

De laatste optie van de Catch-All is Address. Hier kan een e-mailadres opgegeven worden of een gebruikersnaam (van een aangemaakte gebruiker binnen DirectAdmin). Zo worden alle e-mailberichten doorgestuurd naar de ontvanger, welke achter Address is opgegeven. Hierbij nogmaals het advies, dit niet te gebruiken. Het kan hiermee eenvoudig gebeuren, dat uw webhosting (of die van de uiteindelijk ontvanger) over het opslaglimiet raakt.

Meer informatie

Mocht het met de informatie in dit artikel niet duidelijk zijn, kunt u contact opnemen met de Support afdeling: support@qdc.nl

Dit artikel is geplaatst in E-mail Management en getagged als , , , , , , . Sla de permalink op als bladwijzer.