Hoe verhuis ik een domeinnaam naar een andere provider?

Als u een domeinnaam naar een andere provider wilt verhuizen, dan kunt u dit per e-mail aan ons doorgeven. Afhankelijk van de extensie van de domeinnaam ontvangt u van ons dan de autorisatiecode (EPP-code of Token) voor het domein. Dit is een soort wachtwoord, welke gebruikt kan worden door de nieuwe provider om de domeinnaam te verhuizen.

Voor .co.uk & andere .uk domeinen verloopt een wegverhuizing anders. De nieuwe provider heeft een zogenoemde Registrar Tag. Deze tag kunt u aan ons doorgeven, zodat wij dit aan kunnen passen. Er zijn ook een aantal extensies, die geen verhuiscode of tag kennen. Deze verhuizingen gaan dan bijvoorbeeld door goedkeuring te geven per e-mail of met ondertekende documenten. U kunt altijd bij QDC opvragen, welke e-mailadressen gekoppeld zijn aan de domeinnaam, om deze eventueel aan te laten passen om uw verhuizing succesvol af te ronden.

Lopend abonnement

Het abonnement op de domeinnaam wordt automatisch beëindigd zodra de domeinnaam niet meer onder ons beheer valt. Echter geldt er wel een opzegtermijn van 14 dagen, als u de domeinnaam niet heeft stopgezet voor deze 14 dagen periode – en de domeinnaam daarna pas wegverhuisd, dan ontvangt u van ons nog een maal een factuur voor verlenging.

Om te voorkomen dat de domeinnaam bij ons verlengd wordt, is het verstandig om het abonnement op de domeinnaam vooraf al te beëindigen. Dit kan door een opheffingsformulier in te vullen met een datum van opheffing die in de toekomst ligt. Zie: “Opheffen domeinnaam“.

Belangrijk is in dit geval dat de domeinnaam voor de opheffingsdatum wordt verhuisd naar de nieuwe provider, anders wordt de domeinnaam op de opheffingsdatum opgeheven. Als het abonnement niet op tijd is beëindigd of de domeinnaam niet op tijd is verhuisd, wordt de domeinnaam door ons voor een jaar verlengd. De kosten die dan gemaakt worden zullen voor een heel nieuw jaar doorgerekend worden; ook als u binnen enkele dagen het domein wegverhuisd.

Gekoppelde diensten

Abonnementen op overige diensten, zoals bijvoorbeeld (Web)Hosting of Hosted Exchange, dienen apart opgezegd te worden, indien u hier geen gebruik meer van wenst te maken. Deze diensten kunnen wij eventueel aan een andere domeinnaam koppelen. Daarnaast stoppen wij diensten niet, omdat er mogelijk bestanden of e-mailberichten aanwezig zijn, welke wij niet zonder uw toestemming mogen of willen verwijderen. Vandaar vragen wij voor de gekoppelde diensten altijd een aparte opzegging.

Note: Als uitzondering hierop, worden de volgende diensten wel tegelijk opgezegd: DNSadmin, ID-protect, local presence en premium-toeslag. Dit komt, omdat deze diensten niet los aan te bieden zijn zonder de domeinnaam.

Verificatie

Vanuit de verschillende registries zijn wij verplicht, ten alle tijden de aanvraag voor een verhuiscode (of tag of e-mailwijziging) te verifiëren. Zo is het een verplichting dat alleen de domeinnaamhouder om de verhuiscode mag vragen. Wij geven dan ook nooit een verhuiscode af aan een derde partij, ook niet als zij toestemming hebben van de domeinnaamhouder. Wij geven alleen een verhuiscode af, als een domeinnaamhouder zelf de verhuiscode rechtstreeks aan ons opvraagt.

Dit is niet omdat wij andere partijen niet vertrouwen, maar omdat wij het afgeven van een verhuiscode moeten kunnen onderbouwen. Aangezien de registries ons verplichten dat alleen een domeinnaamhouder om een verhuiscode mag vragen, stellen wij diezelfde verplichting ook aan onze klanten.

Dit artikel is geplaatst in Procedures en getagged als , , . Sla de permalink op als bladwijzer.